.
.
Να μην εφαρμόσει τον νέο εκλογικό νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση που καταργεί την «δεύτερη Κυριακή» δεσμεύτηκε ο Νίκος Ανδρουλάκης στηλιτεύοντας τα «μικροκομματικά παιχνίδια» της ΝΔ. Μιλώντας στη Βουλή για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ συνέδεσε τις αλλαγές με τη συνολική πολιτική της ΝΔ για συγκέντρωση εξουσίας, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί με το «επιτελικό κράτος».
«Ένα κλειστό σύστημα εξουσίας, αυτό το οποίο έχουν βαφτίσει ως «επιτελικό κράτος», λειτουργεί χωρίς κανένα όριο. Όλα αποφασίζονται εκεί και όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να το υπηρετούν. Αυτό για να επιτευχθεί, πρέπει στο κράτος να μειώνεται η δύναμη κάθε θεσμικού αντίβαρού. Να μην υπάρχει διαφάνεια. Να υπάρχει πελατειακή εξάρτηση, ακόμη και στα θέματα της Αυτοδιοίκησης» σχολίασε χαρακτηριστικά.
«Θέλετε να κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς»
Μάλιστα, υπογράμμισε και το παράδειγμα του σκανδάλου πολεοδομιών. «Παίρνετε τις πολεοδομίες από τους Δήμους, για να τις δώσετε πού; Στους Γενικούς σας Γραμματείς; Δεν είδαμε τι έγινε; Και εδώ εκτεταμένη διαφθορά» σχολίασε και πρόσθεσε ότι «το πρόβλημά σας δεν είναι να αντιμετωπίσετε τη γραφειοκρατία και να καταπολεμήσετε τη διαφθορά. Αλλά να ελέγχετε τη διαφθορά οι ίδιοι, να κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης θύμισε ότι «η χώρα μας είναι στις τελευταίες θέσεις της Ένωσης σε ζητήματα δημοσιονομικής αποκέντρωσης. Περισσότερες από 21.500 αρμοδιότητες εξακολουθούν να παραμένουν συγκεντρωμένες στο κεντρικό κράτος. Και έπειτα αναρωτιέστε γιατί οι πολίτες αισθάνονται ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται δεν τους αφορούν, ότι δεν τους ακούει κανείς».
«Το ΠΑΣΟΚ δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος»
Σε σχέση με την κατάργηση του β’ γύρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές και την αντικατάσταση με ένα σύστημα δεύτερης προτίμησης, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επισήμανε ότι στόχος της ΝΔ είναι τα εσωκομματικά της προβλήματα. «Νομοθετείτε όχι βάσει της καλύτερης Δημοκρατίας και της πιο ισχυρής αυτοδιοίκησης, αλλά του πώς θα αντιμετωπίσετε τους εσωτερικούς σας κραδασμούς. Μα, δεν μας ενδιαφέρουν αυτά. Ούτε την Ελλάδα ενδιαφέρουν αυτά τα μικροκομματικά σας παιχνίδια» παρατήρησε.
Δεσμεύτηκε μάλιστα ότι «επειδή μεσολαβούν εθνικές εκλογές, το ΠΑΣΟΚ με τη στήριξη του λαού ως κυβέρνηση, δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης επέκρινε και άλλες πτυχές του νομοσχεδίου, κατηγορώντας την κυβέρνηση της ΝΔ ότι «συγκεντρώνετε ακόμη περισσότερη εξουσία στα μονοπρόσωπα όργανα», τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη. «Από τη μια πλευρά, η Δημοτική Επιτροπή μετατρέπεται ουσιαστικά σε μια μικρή κυβέρνηση του δήμου. Από την άλλη πλευρά, το Δημοτικό Συμβούλιο, το κατεξοχήν δημοκρατικό και αντιπροσωπευτικό όργανο, υποβαθμίζεται. Τι είδους λογική είναι αυτή; Πάλι περισσότερη εξουσία στους λίγους;» αναρωτήθηκε.
«Μακρύ χέρι του Μαξίμου θέλετε τον κάθε δήμαρχο»
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επέκρινε τη συνεχιζόμενη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, ενώ τόνισε ότι η απουσία οικονομικής αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Είναι ένας μόνιμος πολιτικός μηχανισμός, που κρατά σε ομηρία την Αυτοδιοίκηση από το κεντρικό κράτος. Αυτό τελικά θέλετε. Τους θέλετε μακρύ σας χέρι. Μακρύ χέρι του Μαξίμου θέλετε τον κάθε δήμαρχο και το κάθε δημοτικό συμβούλιο και όχι αυτόνομους πυρήνες δημοκρατίας και προσφοράς στις τοπικές κοινωνίες» σχολίασε.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης αναφέρθηκε και στη δημογραφική υποχώρηση της ελληνικής περιφέρειας προειδοποιώντας ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το πρώτο και κυρίαρχο εθνικό ζήτημα, το δημογραφικό, χωρίς περιφερειακή ανάπτυξη. Και περιφερειακή ανάπτυξη χωρίς Αυτοδιοίκηση δεν υπάρχει, χωρίς ισχυρή Αυτοδιοίκηση. Δεν μπορεί όλες οι κρίσιμες αποφάσεις να παίρνονται στην Αθήνα».
Το δίλημμα των επόμενων εκλογών
Θέτοντας το δίλημμα των επόμενων εκλογών, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ τόνισε ότι «στις επόμενες εθνικές εκλογές, ο ελληνικός λαός έχει δύο επιλογές, ριζικά διαφορετικές: Από τη μία, είναι η αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας που μεταφράζεται με τη λειτουργία του επιτελικού κράτους. Ένα κράτος που συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες, που παράγει διαφθορά, ατιμωρησία, αναξιοκρατία. Ένα κράτος με τα ίδια χαρακτηριστικά που έφεραν την Ελλάδα στα μνημόνια. Ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης αντιπαρέβαλε στα πεπραγμένα της ΝΔ την αντίληψη του ΠΑΣΟΚ που «θέλει να εμπιστευτούμε την Αυτοδιοίκηση, να εμπιστευτούμε τις τοπικές κοινωνίες, να έχουμε ισχυρό κράτος δικαίου, διαφάνεια, έλεγχο εγχώριο και ευρωπαϊκών πόρων. Προτεραιοποίηση έργων συζητώντας με αυτούς και όχι με τις κατασκευαστικές και τους ολιγάρχες. Με αυτούς. Αυτοί γνωρίζουν τα προβλήματά τους καλύτερα από αυτούς που έχουν προτεραιότητα τις μπίζνες».